Lidt omkring akupunktur:

Akupunktur er en 5.000 år gammel kinesisk helbredelsesmetode. Brugen af akupunktur baserer sig på den traditionelle kinesiske medicin, og er en holistisk behandlingsform, hvor man betragter mennesket som en helhed.

Akupunktur betyder behandling med nåle og er en afbalancerende behandling. Dermed behandles hele kroppen ikke blot de enkelte symptomer. Hensigten er at skabe balance mellem Yin og Yang samt sørge for, at livsenergien Qi  kan cirkulere frit og i de rigtige retninger i kroppens energibaner, meridianerne. Ubalance eller blokering i energibanerne kan medføre smerter eller sygdom.

Ved akupunkturbehandling indføres tynde, sterile engangnåle i udvalgte punkter på kroppen. Punkterne har via energibanerne forbindelse til hele kroppen og dens funktioner. Herved stimuleres kroppens egen evne til at genoprette balancen og få kroppen til at fungere bedre.

Hvilke sygdomme/symptomer kan akupunktur så hjælpe på?

WHO (Verdens Sundheds Organisationen) skriver følgende i deres rapport om akupunkturs virkning:

I modsætning til mange andre traditionelle metoder til behandling, er behandlingen med nåle blevet brugt i hele verden, især siden 1970’erne. Til dato har moderne videnskabelige undersøgelser fastslået at behandling med nåle blandt andet har følgende virkninger:

• Inducerer analgesi (virker smertestillende)
  • Beskytter kroppen mod infektioner
  • Regulerer af forskellige fysiologiske funktioner

Akupunktur anvendes på klinikken i forbindelse med skulderlidelser, knælidelser, rygsmerter, smerter i underlivet, hovedpine m.m. Det er fysioterapeutens vurdering om behandling med nåle vil have gavnlig effekt på patientens problematik. Behandlingen kan ligeledes bruges forebyggende ved f.eks. migræne/spændingshovedpine samt andre lidelser i bevægeapparatet.

WHO udarbejdet en liste hvori de beskriver de sygdomme-/symptomer som akupunktur har gavnlig virkning på:

Afhængighed af stimulanser
Allergier af forskellig slags
Gigtsygdomme
Fibromyalgi
Hudproblemer (eksem, helvedsild, kløe, uren hud)
Immunsygdomme
Kvalme og opkast, inkl. graviditetskvalme
Mave- og tarmlidelse
Menstruationssmerter (dysmenorré) og forstyrrelser inkl. PMS og PCO
Overgangsalder, hedeture mm.
Stiv nakke
Tourettes syndrom
Veer, inducere, smertelindre
Se venligst gældende prisliste.